Blog

Interviurile Endless Brâncuși la Qreator: Arcadie Rusu, Linotip

Qreator este Casa Creativității și, fideli crezului nostru, n-am fi putut să nu marcăm Ziua Constantin Brâncuși! Astfel, pe 19 februarie, alături de ArtWalkStreet (AWS), celebrăm geniul creator românesc printr-o serie de evenimente reunite sub titlul Endless Brâncuși. 

O proiecție de film, un live performance marca Linotip și cea de a cincea ediție #Brâncuși he[ART]beat, o expoziție dedicată marelui sculptor în care sunt prezentate 19 lucrări realizate de 14 artiști din București, Iași, Chișinău și Tirana. 

Vă așteptăm la Qreator să-l celebrăm împreună pe Constantin Brâncuși, pe 19 februarie, și apoi încă o săptămână, până pe 26 februarie, timp în care puteți admira lucrările celor 14 artiști! 

Până la eveniment, am stat de vorbă despre spectacolul de dans din cadrul Endless Brâncuși cu Arcadie Rusu, coregraf, regizor, scriitor, muzician, dansator și director al centrului independent coregrafic Linotip. 

Ce pregătiți pentru evenimentul de la Qreator dedicat lui Constantin Brâncuși?

Este un moment special care creionează și reflectă artistic, prin dans, relația pe care Constantin Brâncuși a avut-o cu Maria Tănase, una destul de intensă și sfârșită printr-o mare suferință, o iubire neîmplinită. Dar, înainte de această suferință, a fost ceva special, un extaz, o contopire de idei și de gânduri, de identități, pentru că amândoi erau conectați cu originea și cultura românească. Acest special încercăm să-l surprindem și să-l explorăm în momentul nostru de dans. 
Acest duet nu e construit doar pe tehnici de dans contemporan ci are și niște inserții de motive folclorice, dans popular, elemente ce construiesc o analogie cu tot ce știm noi despre noi, ca popor. 

De ce ați ales acest moment al vieții lui, relația cu Maria Tănase? Ideea de zbor, de exemplu, pe care a surprins-o atât de genial Brâncuși, nu era o abordare mai la îndemână pentru un moment coregrafic?

Tocmai de aici a venit și ideea, pentru că, într-un fel de la zbor a intervenit ruptura lor. Sigur, și diferența de vârstă a contat, erau peste 30 de ani, dar Brâncuși exact asta îi reproșa Mariei Tănase, că interpretează niște cântece, și tocmai în locuri comune, populare, ”bodegi” le zicea, în loc să le caute și cânte esența. A încercat s-o sculpteze, s-o modeleze cu dalta, parcă. Această presiune a lui a făcut-o să-l părăsească, dar nu fără să sufere tot restul vieții ei, și cred că, pentru ea, el a rămas bărbatul cu care s-a conectat cel mai profund la nivel emotional. 

E un spectacol care urmează să fie introdus ulterior și în repertoriul Linotip?

E o muncă fantastică în spatele acestui moment din cadrul evenimentului Qreator, fiecare mișcare e lucrată foarte intens. Va fi unic, ca o premieră, dar îl vom dezvolta într-un spectacol mai lung, pentru că aceste două personaje merită o atenție specială. Pentru că ne-au marcat, ca popor, în cultură, sunt impregnate în noi, în ceea ce suntem, ca un patrimoniu. 
Nu în ultimul rând, dragostea lor intensă, despărțirea brutală și suferința care i-a urmat reprezintă ceva universal, face parte din noi, din experiențele fiecăruia. 

Cine face parte din acest spectacol?

Am toată echipa de creație Linotip alături de mine în acest demers artistic. Alexandru Suciu, compozitorul nostru, care ne mixează muzica pentru un sunet adus în contemporaneitate, Hermina Stănciulescu, artistul nostru vizual, cu care lucrăm pe lumini și proiecții, costumele sunt creație Noir Morphosis, iar dansatorii sunt Teodora Velescu și Attila Bordás.

Tocmai ai terminat un curs pe care îl ții aici, la Linotip, cu oameni care nu sunt dansatori, artiști. Povestește-ne puțin despre asta. 

Cursurile noastre sunt foarte diferite, unele te ajută să înveți lucruri tehnice, fraze de mișcare, partnering, lucrul cu podeaua, improvizație, învățarea și asumarea unei coregrafii, iar altele sunt mai degrabă despre efectul terapeutic pe care îl are dansul. Ce ne dorim cel mai mult în programul nostru educațional este să trezim curiozitatea, iar fiecare participant să descopere propriul său dans prin care poate să se cunoască mai bine pe sine, să-și cunoască ”Avatarul”, dacă vrei. 

Ai multe ”pălării”: dansator, coregraf, regizor, mentor. Cum îți exersezi tu creativitatea?

Cred că trebuie spus că în spatele creativității stă foarte multă muncă, în primul rând. Fiecare mișcare, oricât de fluidă, poate să aibă zeci, sute de repetări pentru a fi perfectă. 

Îmi place foarte mult această muncă de șlefuire a mișcării până ajung la esență și, mai ales, la emoție. 

Uite, și la acest spectacol din cadrul Endless Brâncuși, am avut un gând, am început să lucrăm, dar unele momente se schimbă odată cu repetițiile, pentru că cei cu care lucrez mă inspiră. Eu pot să vin cu niște mișcări, niște propuneri, iar corpurile lor, reacțiile, îmi pot indica direcții noi. 

Și inspirația?

Nu caut inspirația din dans ci din ceea ce mă înconjoară. De exemplu, avem, în spectacolul Babel, un moment cu medici, și e reprodus dintr-o experiență reală, iar fragmentul redă destul de fidel contextul și situația dintr-un spital, auditiv și vizual, sunt elemente ușor de identificat, mânuși, medicamente, lumini reci, sunetul bătăilor inimii sau picătura unei perfuzii, dar dansul oferă libertatea interpretării după propriile experiențe și emoții ale fiecăruia. 

Pentru mine e foarte importantă atmosfera atunci când construiesc un moment coregrafic. 

Un citat care îi este atribuit lui Brâncuși spune că ”arta va salva lumea”. Cum ți se pare gândul acesta?

Cred că noi cam distrugem planeta asta, iar arta, creația, reprezintă contrapunctul distrugerii, pentru că se adresează părții noastre emoționale. Pina Bausch zicea ”Dansați! Dansați, altfel suntem pierduți” și cred și eu că arta îl face pe om să fie mai bun, iar rolul unui artist e să aducă oamenii în contact cu propriile emoții pozitive, calde, frumoase. 

Cred că arta, fără să încerce să ne schimbe, poate să ne facă să ne dorim să fim o versiune mai bună a noastră, în fiecare zi.

Vezi și alte subiecte:

The Mono Jacks la Qreator – Home Together Edition

04-06-2020

Ți-am promis că o să organizăm în continuare evenimente de neuitat – de data aceasta transmise în direct, la tine acasă – și ne ținem de cuvânt!

QOLLECTION CONCRETE EMOTIONS BY ANDRA RAICU

04-01-2020

Andra Raicu, designer de interior și cea care semnează Qollection aprilie – Concrete Emotions, este fascinată de latura sensibilă și creativă a materialelor industriale.

Ce vrei să descoperi azi?