Blog

INTERVIURILE ENDLESS BRÂNCUȘI LA QREATOR (III)

Până pe 26 februarie, la Qreator puteți admira expoziția #Brâncuși he[ART]beat, al cărei vernisaj a făcut parte din evenimentul Endless Brâncuși, prin care am adus un omagiu marelui creator român. 

Alături de noi, și de prietenii de la ArtWalkStreet (AWS), care organizează această expoziție din 2015, au fost cei de la Linotip, cu un moment de dans care a încântat și emoționat pe toți cei prezenți, iar publicul a avut ocazia să urmărească și proiecția filmului ”Viața lui Constantin Brâncuși”, regizat de Cornel Mihalache. 

#Brâncuși he[ART]beat prezintă 19 lucrări realizate de 14 artiști din București, Iași, Chișinău și Tirana, iar astăzi vă prezentăm a treia parte a seriei de interviuri realizate cu aceștia, artiștii din afara României: Mihai Botnari, Valentin Vârtosu, Nicolae Niță, Ion Bolocan și Muco Erton. 

1. Ce anume te-a inspirat să realizezi lucrarea din evenimentul Qreator dedicat marelui sculptor român?

Mihai Botnari: Lucrarea realizată reprezintă lupta între arta tradițională și arta contemporană, luptă pe care o regăsesc și în interiorul meu.

Valentin Vârtosu: Sunt lucrări pe care le-am ales ca potrivite pentru acest eveniment.

Nicolae Niță: Lucrările ”Îmbrățișare” și ”Enigmă” au fost cioplite direct în lemn, fără a avea un concept sau o schiță, au fost executate intuitiv după cum am simțit materialul. Inspirația mea vine mai ales împreună cu materialul ales pentru executarea unei sculpturi. 

Ion Bolocan: Nu sunt artistul care se inspiră, sunt artistul intuiției si aceasta imi indică acea dimensiune a simțului care relatează esența sculpturii “Țipătul”, expusă la Qreator. Sculptura ”Țipătul”, bronz polisat, semnifică, prin forma sa, o dinamică sonoră imaginară în univers, sau cel puțin asta m-am străduit eu să redau. 

Muco Erton: Am fost inspirat de tehnica lui, inspirația lui ca artist de a duce arta mai departe, de a putea crea un făgaș pentru a înțelege lumea ce înseamnă creație artistică.

2. ”Arta nu face decât să înceapă continuu” este un citat atribuit lui Constantin Brâncuși. Cat de dificil e să consideri o lucrare încheiată, să te oprești din a mai adăuga o ultimă ”tușă finală”?

Mihai Botnari: Foarte dificil! Nimeni nu știe cînd lucrarea este terminată, nu există nici o regulă sau formulă de aplicat. 

Valentin Vârtosu: Poate că e o stare din care se nasc seriile, ciclurile de lucrări, având ca generic aceeași idee, același titlu „continuu”.

Nicolae Niță: Când finisez o lucrare, mai ales dacă nu a ieșit potrivit așteptărilor mele, de regulă îmi spun că o să fac o alta. Probabil acest lucru mă împinge să mă duc mâine sau în altă zi în atelier și să lucrez, și tot acest gând mă face să nu chinui lucrarea și materia, mă obligă să mă opresc. Acesta e finalul sculpturii. 
Nu cred că este greșit sau dificil să consideri că o lucrare este finalizată, dacă la acel moment ai fost bun numai de asta, mai important este să găsești în tine puterea de a munci mai departe, pentru că ”Arta nu face decât să înceapă continuu”.

Ion Bolocan: Dacă ai început să faci o lucrare este necesar să dezvolți gândul lucrării în asa fel încât să ajungi la o etapă care să indice că este pornit corect conceptul lucrării și, totodată, este integru. Geniul artistului, după mine, este să ai al șaselea, al șaptelea simț, ca să consideri lucrarea încheiată și să te opresti LA TIMP. Este ceva individual.

Muco Erton: În artă trebuie sa știi când sa te oprești. Creația artistică este un drum pe care trebuie să-l urmezi până la capătul a ceea ce ți-ai propus, altfel te pierzi...

3. Spune-mi un loc din Chișinău care te duce cu gândul la Brâncuși?

Mihai Botnari: Centrul expozițional "Constantin Brâncuși". 

Valentin Vârtosu: Atelierul.

Nicolae Niță: Cred că acest loc ar fi Sala de expoziții ”Constantin Brâncuși” a Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova, unde am și avut bucuria de a expune în mai multe rânduri.

Ion Bolocan: Locul acesta este satul meu natal, Meseni, plasa Rezina, județul Orhei, unde am crescut cu elementele Coloanei de pe o troiță, interpretată de meșterii populari, și din satele învecinate cu aceleași elemente ale Coloanei la decorarea porților și caselor.

Muco Erton: Când spun Brâncuși, mă gandesc la Galeria Culturală de Arte din Tirana. Acea galerie reprezintă calitatea și valoarea inestimabilă a artistului.

4. Dacă ar trebui să alegi o operă a lui Brâncuși, doar una, care să fie a ta, s-o poți avea, studia și admira pe îndelete, ce ai alege?

Mihai Botnari: Pasărea măiastră!

Valentin Vârtosu: Nu-mi doresc o operă a lui Brâncuși doar pentru mine, ca să fie doar a mea, să o am doar eu... Nu. Îmi place tot ce a lucrat Brâncuși. Sunt, totuși, câteva lucrări care îmi plac mai mult, poate „Cumințenia pământului”, dar și „Sărutul”, dar și „Masa tăcerii”. De fapt, da, tot ce a lucrat Brâncuși.

Nicolae Niță: Cred că această lucrare ar fi ”Sărut”, executată în 1907 printr-o tehnică de tăiere direct în piatră. Această tehnică de execuție îmi este mai aproape de suflet; și eu am obiceiul de a lucra direct în materie pentru a o simți cât fierbe în mine ideea și a nu lăsa timp pentru stingerea scânteii din interior. 

De multe ori, cînd încep o lucrare, idei vin multe și ai vrea să le faci pe toate, și aici e provocarea cea mai mare pentru mine, această decizie. De aceea, lucrarea ,,SĂRUT" a lui Constantin Brâncuși îmi este mai aproape de inimă.

Ion Bolocan: Nu aș alege nici o lucrare, pentru că Brâncusi este un artist complex de la care poți admira și studia din complexitatea creației. O operă poate să reprezinte numai o etapă din evoluția artistului, de aceea Brâncusi nu poate fi admirat și studiat după o singură operă din universul lui creator.

Muco Erton: Din lucrările maestrului Brâncuși aș alege "Sărutul" deoarece exprimă un sentiment străvechi, acela al iubirii și al creației.

Vezi și alte subiecte:

The Mono Jacks la Qreator – Home Together Edition

04-06-2020

Ți-am promis că o să organizăm în continuare evenimente de neuitat – de data aceasta transmise în direct, la tine acasă – și ne ținem de cuvânt!

QOLLECTION CONCRETE EMOTIONS BY ANDRA RAICU

04-01-2020

Andra Raicu, designer de interior și cea care semnează Qollection aprilie – Concrete Emotions, este fascinată de latura sensibilă și creativă a materialelor industriale.

Ce vrei să descoperi azi?