Blog

Interviurile IQ. Mirela Bucovicean: ”Nu putem evolua fără creativitate”

Începem, în acest an, o serie de interviuri ce-i au ca protagoniști pe curatorii Institutului Qreator, iar cea care inaugurează acest demers pe blogul nostru este Mirela Bucovicean. 
O cunoașteți, cu siguranță, mai ales de la Molecule F, brandul care a adus, în premieră, în atenția publicului, mulți designeri români astăzi consacrați. Este o femeie de succes, după toate standardele, dar care n-a uitat să-și ofere și mici momente de evadare din cotidian, la volanul unui bolid, ca pilot de curse, sau cine știe prin ce colț de lume, ca pasionată de călătorii.
Doamnelor și domnilor, Mirela Bucovicean! 

Cum te simți la Institutul Qreator după primul an?
Mă simt integrată și pregătită să mă implic încă și mai mult în acest demers, cu responsabilități mai multe pe partea mea de expertiză. 


Cum a fost primul an? 
A trecut foarte repede. Am avut deja două sesiuni de Business Institute for Creative Industries – BICI – și cursul Business of Fashion. Pe lângă asta, au fost foarte multe evenimente la care am luat parte; Qreator este un spațiu în care tot timpul se întâmplă ceva creativ și special. Una peste alta, dacă ar fi să definesc toata experiența într-un singur cuvânt, aș alege cuvântul efervescent


Povestește-ne un pic despre BICI.
E un proiect la care m-am gândit vreo patru ani înainte să-i dau drumul. Am vrut mult să-l fac pentru că, prin prisma experienței acumulate mai ales cu Molecule F și a interacțiunii cu mai multe tipuri de artiști din industriile creative, mi-am dat seama că e multă nevoie de asta. Oamenii nu au informația ordonată, nu au informațiile pragmatice, ca să zic așa. Adică sunt buni, sunt talentați, vor să facă ceva, dar se concentrează doar pe partea artistică, cea de creator, deși, practic, trebuie să facă de toate, de la promovare la contabilitate. 
La BICI pornim de la locul industriei în economia globală – moda este al doilea contribuitor la PIB-ul mondial, cu o trecere prin contextul istoric, cultural, social și economic, și la fiecare curs avem câte un invitat care prezintă expertiza sa într-un anumit domeniu. În felul acesta, cursanții au o privire de ansamblu, 360°, asupra a ceea ce au de făcut nu doar din postura de creatori ci și din cea de antreprenori. 


Ai învățat și tu ceva la BICI?
Vrei să spui în afară de faptul că în această toamnă mi-am început doctoratul în domeniu? (râde) Sigur că da. Spun tot timpul că moda e mult mai mult decât un trend sau o culoare, iar creativitatea nu are limite, astfel că orice idee sau abordare nouă reprezintă un prilej de a învăța. 
 

Cine sunt cursanții BICI? Din ce zone ale business-ului vin?
Sunt oameni care, în primul rând, au avut inteligența, inclusiv cea emoțională, de a înțelege și accepta că au nevoie să se dezvolte și să învețe cum să facă asta într-o manieră mai riguroasă. 
În primul sezon media de vârstă a fost 35+, unii dintre ei antreprenori cu business-uri cu oarece vechime care și-au dat seama că s-au plafonat, cumva, și vor să treacă peste acest moment. De exemplu, am avut o cursantă din Moldova care are chiar o fabrică și mai multe magazine la Chișinău, nu e la început de drum. 
În toamnă, cursanții au fost mult mai tineri, chiar și studenți, și mai mulți din afara Bucureștiului, ceea ce mi se pare chiar remarcabil ca efort și determinare de învățare și dezvoltare, cu atât mai mult cu cât noi am mărit puțin durata cursului, ca să putem intra un pic mai în detaliu pe anumite domenii și să rămână suficient timp și pentru studii de caz și workshopuri. 
Și pot să-ți spun de acum că următorul sezon va avea, de asemenea, plusuri în materie de conținut, cu elemente de crowdfunding și business angels. 


În afară de BICI, mai pregătești și alte activități în cadrul Institutului Qreator în acest an?
Da, așa îmi propun, și lucrez deja la câteva planuri în sensul ăsta, sper să putem anunța ceva concret cât de curând. Tot ce pot să spun acum e că nu vor fi atât de strict legate de zona fashion, chiar dacă vor avea culoare. Uite, un hint: multe culori, cam câte sunt într-un curcubeu, așa. 


Povestește-ne ceva și despre Call for Artists, proiectul Qreator de colaborare cu tineri artiști pentru Qollection 2020. Ești unul din cei trei jurați. 
Cu încântare spun că am văzut câteva propuneri care mi-au plăcut foarte, foarte mult, obiecte pe care mi-ar plăcea să le pot cumpăra cândva – vorbesc aici de nivel de muzeu de artă contemporană, piese cu adevărat remarcabile. Am văzut și propuneri cu idei bune, dar neduse până la capăt sau insuficient argumentate pe partea de fabricare.


Sunt deja două proiecte selectate pentru primele două luni din 2020. A fost greu de ales?
Destul de greu, mai ales că suntem trei în juriu, fiecare cu experiența lui, însă uite că am reușit și suntem foarte încântați de primele alegeri, un obiect de design interior și unul vestimentar. 
Și vreau să profit de ocazie să le mulțumesc celor care au aplicat și să le spun că noi analizăm fiecare propunere în parte, astfel că, și dacă n-au avut succes cu un proiect trimis, pot încerca din nou, cu un altul, șansele lor nu sunt câtuși de puțin diminuate de un eventual prim refuz. 
Și nu cred că mai trebuie să explic ce oportunitate extraordinară poate reprezenta prezența în Qollection, mai ales la nivel de vizibilitate. 


Să revenim un pic la Qreator – Institut și loc, deopotrivă – unde creativitatea este foarte prețuită. Cum se vede creativitatea în tipul tău de antreprenoriat... creativ? 

Cred că nicicum nu putem evolua fără creativitate, însă, din punct de vedere al omului de business, trebuie să adaug o precizare importantă: potrivită și relevantă în contextul socio-economic și al domeniului în care activăm. Așa cum am văzut și în cadrul Call for Artists, idei foarte bune, creative, dar care nu erau gândite până în faza finală a unui produs: ce faci cu el, cui i se adresează, e scalabil, în termen de producție, îl poți valorifica? 

Cu alte cuvinte, și în domeniul meu, sau în oricare altul, nu se poate fără creativitate, însă trebuie să fim atenți și la ce urmează după idee! 

Vezi și alte subiecte:

INTERVIURI CU VIITORII DESIGNERI QOLLECTION. ANDRA RAICU - APRILIE 2020

02-14-2020

Stăm de vorbă cu cei care au câștigat competiția Call for Artists - Qollection 2020 și urmează să creeze o colecție limitată în 2020. Azi, Andra Raicu - Qollection Aprilie 2020.

Interviuri cu viitorii designeri Qollection. Anca Cernea - Martie 2020

02-12-2020

Stăm de vorbă cu cei care au câștigat competiția Call for Artists - Qollection 2020 și urmează să creeze o colecție limitată în 2020.

Ce vrei să descoperi azi?