Blog

Romanian Design Week la Qreator by IQOS. Interviu cu Andrei Borțun

Romanian Design Week trebuia să aibă loc în mai 2020, dar situația mondială ne-a dat tuturor planurile peste cap. Totuși, organizatorii și partenerii RDW n-au capitulat în fața vremurilor, ci s-au adaptat rapid, astfel că evenimentul are loc în această toamnă. 

Între 13 și 20 septembrie, Qreator by IQOS găzduiește seria Design Flags din cadrul RDW. Despre asta, dar nu numai, am vorbit cu Andrei Borțun, organizatorul festivalului, în interviul de mai jos.  

La finele anului trecut ați ales SCHIMBARE ca temă pentru ediția din acest an. Nimeni nu bănuia că vom trece cu toții printr-o schimbare atât de amplă. Care a fost impactul asupra RDW? 

Inițial, noi am ales tema aceasta pentru că în primii anii de RDW ni s-a părut important să arătăm designerii români și proiectele lor, cu intenția de a contrazice oarecum o părere destul de larg răspândită, anume că nu ar exista designeri și design de calitate în România. 
După o bună perioadă în care am încercat să demontăm această părere, am considerat interesant acum să vorbim despre design ca instrument al schimbării și despre capacitatea designerilor de a genera nu doar proiecte, ci mai degrabă de a propune schimbări în comportamente, comunități, viața orașelor și așa mai departe. 
Între timp a apărut pandemia și mi se pare cu atât mai interesantă tema noastră în acest context, pentru că vorbim despre „schimbarea schimbării”. Ceea ce noi înțelegeam prin schimbare acum șase luni, astăzi are cu totul altă însemnătate. 
Poate că în anii următori rolul designerilor va fi din ce în ce mai mare, alături de echipe multidisciplinare, alături de istorici, sociologi, mai nou și de medici, care să studieze și să propună soluții, pentru că schimbările din viața noastră vor fi din ce în ce mai mari și nu doar la nivel superficial. Nu doar adaptare, ci chiar schimbare. Reset. 

Cum a schimbat situația actuală pregătirile pentru RDW? Care sunt provocările legate de organizarea unui eveniment care are, tradițional, și multe interacțiuni offline? 

Pentru noi, mereu a fost un motiv de bucurie și mândrie că aducem atât de mulți vizitatori în expozițiile noastre, dar, pe de altă parte, nu era un KPI atât de important pentru public și parteneri, ci mai degrabă intern, pentru echipă. Sigur că sunt niște mii de oameni care reprezintă un „core” al comunității noastre și breslele cărora se adresează acest proiect, dar pentru noi unul dintre pariuri a fost să aducem la RDW cât mai mulți oameni care nu se află neapărat într-o zonă intimă cu designul. Din perspectiva asta numărul vizitatorilor a fost și rămâne important. 
În același timp, însă, noi, față de alți organizatori de festivaluri, putem avea în continuare un număr important de vizitatori. Ce pierdem, însă, e această componentă socială: marile vernisaje, petrecerile pe care festivalul le avea, acest desert al evenimentului, să-i zicem, care, da, conta atât pentru comunitate, cât și pentru parteneri. În linii mari, putem spera, totuși, dacă nu se întâmplă schimbări importante în evoluția pandemiei, că vom avea un număr similar de spectatori, cu respectarea tuturor impunerilor legislative, dar și pe cele ale propriei noastre conștiințe de organizatori. 
Avem multe locații care, vreme de zece zile, pe paliere orare diferite, pot atrage la fel de mulți spectatori, ba poate chiar mai mulți. 
Și acum m-am referit doar la componenta offline, însă e clar că tot ce se întâmplă acum în lume ne obligă să ne îndreptăm din ce în ce mai mult spre digital. Sigur, ca și în cazul altora, dacă făceam treaba asta mai din vreme, azi ne-am fi simțit mai pregătiți de acest pariu, dar lucrăm în paralel și la niște variante digitale ale festivalului și, dacă va fi cazul, noi sperăm să nu fie!, vom putea să mutăm evenimentul în online într-o măsură destul de mare. 

SCHIMBARE nu este doar tema ediției curente, ci ține și de felul în care sunt selectate, începând cu acest an, proiectele din RDW, dar și de alte modificări în ADN-ul evenimentului. 

Da, SCHIMBARE se referă și la eveniment în sine, inclusiv la rebranding și schimbarea identității vizuale. Dacă până acum RDW avea o expoziție centrală, acum vorbim de mai multe formate, unele cu propria expoziție, altele fără. Ceea ce până acum numeam expoziția centrală era curatoriată de echipă și sfătuită de board. Acum, cu tot ce s-a întâmplat în ultimele luni, ni s-a părut nepotrivit să mai păstrăm formatul gândit pentru mai 2020. Așadar, până la urmă vom avea două expoziții mari la Combinatul Fondului Plastic, una este „Change”, iar cealaltă este o expoziție de proiecte ale unor organizații și comunități care au venit în sprijinul societății în timpul pandemiei. 

Practic puneți „responsabilitate” în design, un domeniu în care, până acum, creativitatea era cuvântul de ordine, însoțit, din când în când, de „sustenabilitate”.

Într-o societate ca a noastră, în care, din motive ușor de înțeles, designul nu e chiar central în discurs ori preocupări, a fost lupta noastră să arătăm designul și din alte unghiuri decât cele din care era perceput, o chestie de nișă, scumpă, „posh”, care se adresează doar unora, nu majorității. Din păcate, pentru ca e departe de a fi unul pozitiv, contextul actual ne ajută să vorbim despre design în termeni mai apropiați de realitate. 

Să vorbim un pic și despre Design Flags, o serie de șapte expoziții care se întâmplă în septembrie la Qreator by IQOS și care tratează evoluția designului din perspectivă internațională.

Da, și asta e o altă schimbare în formatul RDW. Așa cum spuneam, în primii ani am încercat să avem în exclusivitate artiști români la festival, pentru că ne-am dorit ca focusul să fie exclusiv pe aceștia. Mai apoi am început să avem câte o țară invitată la fiecare ediție, iar acum extindem prezența internațională, pentru că am primit din ce în ce mai multe sugestii și propuneri în acest sens. În mod fericit, această nouă direcție a coincis și cu noul parteneriat pe care îl avem din acest an cu Philip Morris și IQOS. Aici aș vrea să spun că nu a fost neapărat o surpriză, pentru că știam echipele care lucrează acolo, dar agendele noastre s-au suprapus absolut impecabil, în sensul în care noi ne dorim ca partenerii RDW să genereze conținut pentru festival. Lucrăm deja așa cu unii parteneri, dar în relația cu IQOS totul capătă alte proporții odată cu Design Flags, un format de sine stătător care va fi găzduit de Qreator by IQOS. E important pentru noi să știm că, an de an, integrăm acest format și că avem un partener care îl crește și îl găzduiește. Mai ales că pentru orice festival locațiile sunt o parte din branding, iar această colaborare închide perfect un cerc. 

Șapte expoziții, un singur loc: Qreator by IQOS.

Exact. Ele vor fi montate toate în același timp. Singura diferență față de planurile inițiale este că nu vom avea invitați artiștii, curatorii sau producătorii acestor expoziții și, desigur, nu vom avea petreceri de vernisare. 

Andrei, dincolo de a fi inițiatorul RDW și al altor proiecte marca The Institute, lucrezi în industria asta destul de afectată de pandemie. Cum te-ai adaptat? Ai un set de „tips and tricks”, ca om cu experiență extinsă în industriile creative?

Pentru mine, ca antreprenor, cred că acest context are și oportunități, pentru că ne forțează, pe mine și pe echipa mea, să facem lucruri pe care poate ar fi trebuit, și nu doar noi, să le facem deja. Mă refer în primul rând la planuri pe termen lung, chiar dacă acum întrebarea esențială pare „Ce facem la anul, ce facem și ce putem să facem în primăvara lui 2021?”. Un răspuns ar fi să ne facem planurile pe termen mai lung, să ne aplecăm mai atent spre misiunea și rolul organizației noastre și ce ne propunem să facem în următorii zece ani. Eu cred că răspunsurile acestea ne vor genera mai multe scenarii, iar asta înseamnă și mai multă putere de adaptare, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, 12 luni versus zece ani. 
Cumva noi suntem pregătiți pentru orice, dat fiind că am avut mereu colaborări și parteneriate solide, și era și ciudat să fie altfel, atâta timp cât propovăduim și cultivăm proiecte colaborative. Sper că de-acum încolo va fi și mai ușor de înțeles cât de mare e valoarea unor parteneriate, fie că vorbim de alte organizații din domeniu, administrație publică, universități, sponsori, comunitate sau public. 
Aceste două gânduri – planurile pe termen lung și parteneriatele solide – se îmbină perfect în proiecte consistente cu rezultate pe măsură. Dacă planurile tale includ, să zicem, doar următoarele 12 luni, e greu să aduci la masă oameni și organizații în jurul unei idei. Mai degrabă din asta ies niște petreceri decât schimbări sustenabile și valoroase. 

De final, cum ai descrie Romanian Design Week 2020 unei persoane care n-a auzit niciodată de acest eveniment?

O colecție diversă de organizații, oameni și proiecte, un festival în interiorul căruia e greu să nu găsești ceva care să-ți placă și să te inspire. Și când spun inspirație mă refer la deschiderea unui nou sertar de preocupări personale, fie că e vorba de fashion, arhitectură sau urbanism și peisagistică, adică fix cele care vorbesc despre calitatea vieții de zi cu zi a fiecăruia dintre noi. Așadar, ar fi o promisiune că sigur va găsi ceva care să-i placă! 

***

Andrei Borțun este CEO al The Institute, Președinte al Galei Societății Civile, Președinte al Asociației Cartierul Creativ și Partener în cadrul agențiilor Dăescu Borțun Olteanu și Rusu + Borțun Brand Growers.
Printre cele mai importante proiecte inițiate și organizate de Andrei, se numără: Festivalul European de Publicitate AdPrint, Festivalul de Comunicare Digitală Internetics, Gala Societății Civile, Art Directors Club România, Effie Awards România, Romanian Design Week, Festivalul Facultăților Vocaționale și Creative DIPLOMA și Proiectul Cartierul Creativ

Un proiect al The Institute, Romanian Design Week s-a impus în cele șapte ediții de până acum ca fiind cel mai important festival multidisciplinar din România - o radiografie a stadiului actual de dezvoltare a designului și a industriilor creative: arhitectură, urbanism, design de interior, design grafic, ilustrație, design vestimentar, design de obiect sau a altor inițiative sau proiecte care folosesc creativitatea ca principală resursă de dezvoltare. În fiecare an, Romanian Design Week trasează o hartă a evenimentelor și spațiilor ce promovează designul. 
Începând cu ediția din 2020, RDW propune o nouă arhitectură de festival și va aborda anual o temă diferită în jurul căreia se va contura întregul eveniment.

Vezi și alte subiecte:

Qollection x Catrinel Vintilă: Summer Lounge

08-01-2020

Fie că drumurile te poartă la munte sau la mare, nu uita să iei cu tine șezlongul-prosop cu imprimeu colorat. La orice picnic sau ieșire pe plajă acesta îți va înveseli vara!

Ne vedem la TIFF? Interviu cu Tudor Giurgiu

07-28-2020

Când aproape nimeni nu mai spera că acesta va avea totuși loc, a venit vestea că TIFF își așteaptă oaspeții în perioada 31 iulie – 9 august.

Ce vrei să descoperi azi?

Qreator

Acest website este destinat exclusiv persoanelor cu vârsta peste 18 ani, rezidente în România.
Dorești să continui?

Bine ai venit pe Qreator.ro, un website operat de Philip Morris Trading S.R.L. Aici vei putea afla informații despre evenimentele noastre, dar și despre magazinele IQOS din cadrul Qreator by IQOS. Tratăm foarte atent modul în care publicul larg află informații despre produsele IQOS și HEETS. Poți accesa acest site numai dacă ai peste 18 ani și ești rezident în România. Pentru a confirma faptul că ai vârsta de peste 18 ani, te rugăm să folosești butonul ‘’DA’’. În caz contrar, te rugăm să folosești butonul ‘’NU’’.
În continuare, în interiorul site-ului, îți pot fi solicitate informații cu caracter personal, în cazul în care dorești să rezervi o camera.