Blog

TEDxBucharest & Qreator - Home Together Edition on Creativity

Săptămâna trecută, la Qreator - Home Together Edition am avut bucuria de a găzdui evenimentul New Times, New Ways: episode 2, organizat cu prietenii de la TEDxBucharest. Un subiect apropiat nouă, creativitatea, o gazdă minunată și trei invitați de excepție care au discutat, față în față, într-un cadru familiar: holul central de la parterul Qreator. 

Cum se simte creativitatea în actualul context? Înflorește sau, dimpotrivă, se contractă? Cât mai valorează ideile atunci când ele sunt tot ce ai? Traversăm o nouă eră a creativității, ce își redefinește identitatea în termeni noi, între a răspunde rapid unor nevoi concrete și a păstra efervescența creativă, între instrumente și medii noi, tehnici mai sofisticate și recâștigarea legitimității ideilor într-o realitate guvernată de necesități urgente. 

Acestea au fost premisele New Times, New Ways: episode 2, iar invitații care au răspuns provocării unei asemenea discuții sunt: 

Anca Ungureanu, co-founder și curator Beans&Dots, care a vorbit despre creativitate în vremea pandemiei și despre cum poate fi aceasta pusă în slujba binelui prin acțiuni și campanii de strângere de fonduri pentru dotarea spitalelor, sprijinirea medicilor, dar și susținerea afacerilor mici. 

Ioana Ciocan, director al Bucharest Art Pavillion - ART SAFARI & curator independent, care a vorbit cu pasiune despre artă în vremuri dificile, cum ne ajută, dar și cum putem noi ajuta. 

Alex Dona, communication & marketing specialist, antreprenor și co-fondator desprevin.ro, care a povestit despre provocări în business dar și câteva tips & tricks despre cum creativitatea ne poate ajuta să depășim o etapă dificilă. 

Special pentru tine, am continuat conversația cu doi dintre vorbitori, Anca Ungureanu și Alex Dona, pentru mai multe detalii despre cum putem traversa mai buni, mai optimiști și mai în siguranță această perioadă atipică. 

Alex Dona: Au de câștigat business-urile care au știut să se umanizeze

Cum a fost experiența unei conferințe cu un interlocutor aflat în fața ta și audiența aflată dincolo de ecran?
Neobișnuită, dar e mult mai bine decât să vorbești singur sau pe Zoom sau pe alte platforme similare din bucătărie, baie ori balcon. Așa s-a simțit un contact uman. Totuși, nu se compară cu energia unei săli de TEDx. 

Conversația s-a concentrat pe creativitate în acest context atipic. Cum se vede „noua” creativitate din perspectiva unui specialist în marketing și comunicare?
Nu mi se pare nouă sau veche. Creativitatea este sau nu este, ține de adaptare, de răspuns la un context social și cred că asta se și vede acum, cine e și cine nu e creativ. Și mă refer la toate palierele, inclusiv la business-uri, dacă au reușit să fie destul de creative acum. Din punctul meu de vedere, creativitatea nu este doar ce vedem în reclame, ci cum îți setezi business-ul ca să întâmpini nevoile clienților. 

Și cum se vede creativitatea din perspectiva ta de antreprenor?
Trebuie să construiești cât mai eficient puntea între tine, produsele tale și clienții tăi și să răspunzi la nevoile acestora. Ca antreprenor, cred că și în comunicare creativitatea te ajută să cheltui mai puțin. 

Ai menționat în discuția de la TEDx ceva în care tu crezi și recomanzi: storytelling-ul. Contează mai mult în perioada asta ca brandul să aibă o poveste?
Eu cred că în perioada asta și, de fapt, în perioadele dificile, au de câștigat business-urile care au știut să se umanizeze și să-și creeze comunități în jurul lor. Oamenii nu te lasă la greu, au nevoie de stabilitate. În perioada asta cel mai mult ne-au lipsit prietenii, interacțiunea socială, tabieturile. Nouă, celor care am avut norocul să nu ne îmbolnăvim. Brandurile trebuie să intre în acest ecosistem. Trăim într-un secol social din punct de vedere digital, iar brandurile trebuie să fie acolo. Și se vede! Brandurile care au avut de dinainte o comunitate și povești acum lovesc pământul alergând – că am tot folosit expresia asta și la TEDx – și le este mai ușor. 

Se estimează că cei care sunt parte din industriile creative, mai ales artiștii, vor fi mai afectați de această criză. Cum crezi că vor fi lucrurile din acest punct de vedere?
Cred că ce li se întâmplă acum artiștilor este o dramă și m-a durut să văd oameni care s-au întrebat acum de ce să suțină artiștii, arta în general, cel mai probabil chiar în timp ce ascultau muzica artistului preferat! 
Pe de altă parte, poate că și artiștii, unii dintre ei cel puțin, ar fi trebuit să știe mai bine să se adapteze, să găsească formule noi de dialog cu publicul. 

Care ar fi mesajul tău pentru comunitatea creativilor?
Pentru această comunitate, pe care o admir nespus și de ale cărei rezultate am norocul să mă pot bucura des, mesajul meu e să nu uite că mână lumea înainte. Ei sunt cei care creează, care inventează și dau trendurile. Felul în care vom ieși cu toții din situația asta e și responsabilitatea lor. 

Anca Ungureanu: Și cu bani puțini se pot face lucruri creative

Cum a fost experiența acestui hibrid de conferință, cu public online si interlocutor offline?
N-aș putea spune că m-a scos foarte tare din obiceiul ultimelor luni. Ne-am obișnuit, cumva, ca totul să fie online, fără o audiență în fața ta, dar mi-a plăcut interacțiunea directă cu interlocutorul meu, față în față versus interacțiunea pe diverse canale de streaming și platforme dedicate. 
În același timp, s-a simțit ciudat pentru că mai toți își doresc să ajungă pe o scenă TEDx, că asta înseamnă că au făcut ceva cu viața lor, cu o audiență care te urmărește în fața acestei scene. La noi audiența din fața „scenei” a fost formată din cei doi cameramani. A fost un mix de stări. 

Pentru că subiectul întâlnirii a fost creativitatea, cum te-ai descurcat tu cu asta în această perioadă?
Cu siguranță că fără creativitate și inspirație n-aș fi putut face toate lucrurile despre care am povestit și care au fost destul de multe. 
Cred că e un atu care mă definește și s-a manifestat și în perioada de corporație, dar și în cea de antreprenoriat. E important să aduci o infuzie de creativitate în absolut tot ceea ce faci pentru a te diferenția și pentru a fi autentic. De altfel, eu am urmat și Berlin School of Creative Leadership și exact asta am învățat acolo, printre altele: să infuzez creativitatea în leadership și leadershipul în creativitate, tocmai pentru a obține lucruri diferite, extraordinare. 

Ți se pare că felul în care gândim creativ e afectat de actualul context?
Creativitatea ar trebui să fie potențată de actualul context dar, din păcate, n-aș putea spune că am văzut asta la prea multe branduri în perioada asta și cred că publicul le va amenda pentru asta. Cei care sunt creativi în mod autentic au reușit să facă asta și acum. 

Industria creativă este afectată de acest context. Cum vezi tu această situație?
E clar că au scăzut bugetele, numărul proiectelor, pentru că toată lumea ține de bani în perioada asta pentru că nu e clar cum vor evolua lucrurile și nu e clar cât va trebui să ne descurcăm cu resursele pe care le avem. 
Totuși, cred că acele proiecte valoroase, care merită atenție, vor ieși cu bine din această perioadă și mai cred că și cu bani puțini se pot face lucruri creative. De fapt, lipsa unor bugete semnificative poate chiar să ducă la creșterea creativității și la găsirea unor formule alternative remarcabile, iar asta o știu din experiență! 

În perioada asta tu ai fost foarte activă, cu niște inițiative extrem de necesare și foarte bine primite de public. Cum o să continui? 
În primul rând, din fericire, campania „Scut pentru spitale” a luat sfârșit. Aceasta a fost prima demarată, alături de Melania Medeleanu, și sper să nu mai fie nevoie s-o continuăm, să nu mai fie nevoie să strângem bani pentru așa ceva. 
„Susținem afacerile mici” continuă și oamenii pot cumpăra în continuare vouchere pentru a sprijini business-urile preferate, iar acum avem și un partener foarte valoros, VISA, care ne susține cu o contribuție suplimentară la fiecare voucher de 50 și 100 de lei. 
Continuă și campania „Cafea pentru spitale”, mai ales că am primit un ajutor substanțial de la o companie mare și îi avem alături și pe cei de la Asociația „Artizan Coffee Community” care ne-au ajutat să oferim cafea spitalelor aflate în cea mai afectată zonă din Moldova. Am decis să facem din acestproiect programul nostru de CSR, la Beans&Dots, și să-l continuăm pe termen nelimitat, mai ales că primim apeluri din spitale în sensul ăsta. Eu chiar cred că e nevoie de cafea bună în spitale, personalul medical merită acest lucru, o clipă de răgaz cu o cafea bună. Ni s-au alăturat mai multe prăjitorii și sper că o să putem acoperi, cu ajutorul publicului, cât mai multe spitale. 

Ne-a adus actualul context și ceva de păstrat pe mai departe, un lucru bun?
Cred că oamenii sunt mai umili, mai buni și mai conștienți de lucrurile valoroase din viața lor și timpul petrecut alături de cei dragi. Pentru mine, cele două luni petrecute permanent cu fiul și soțul meu au însemnat foarte mult, ne-am dat seama ce echipă grozavă facem și ce important e să ne fie bine, noi cu noi, pentru armonia din casă. 
Cred că oamenii au învățat să prețuiască altfel timpul și momentele acelea mici și vor alege să păstreze această bunătate din noi, omenia, blândețea regăsite în această perioadă. 

Un gând pentru oamenii din industria creativă.
Dacă ne uităm în urmă, știm deja că fiecare perioadă are un început și un sfârșit, e doar etapă. Cred că ar trebui să rămânem optimiști și împreună, capitalizând oameni, resurse, comunitate, vom trece peste perioada asta. Vom ieși, cu siguranță, șifonați, dar cred că vom ieși mai puternici, iar acest timp ne va fi învățat niște lecții de viață sănătoasă pe care le vom duce mai departe și care ne vor ajuta foarte mult. 
Le-aș spune să aibă răbdare și să-și păstreze optimismul pentru că o nouă etapă va veni cu siguranță. Nu vom reveni la ce a fost, asta cred că e clar pentru toată lumea, dar următoarea etapă cred că va fi una bună, curată pentru noi toți. 

*** 

Joi, 18 iunie, Qreator - Home Together Edition aduce Moonlight Breakfast la tine în sufragerie, începând cu ora 20! Pregătește pantofii de dans, anunță prietenii și ne dăm cu toții întâlnire la un super concert! 

Ne vedem joi! 

Vezi și alte subiecte:

Qreator – Home Together Edition: aplauze și mulțumiri!

07-10-2020

În fiecare joi seară, timp de trei luni, am fost împreună, online, live, cu artiști pe care ne-ar fi fost drag să-i avem oaspeți în casa Qreator, alături de comunitatea noastră excepțională, dar și de alți noi prieteni care au ales să ni se alăture.

SPLASH OF COLORS BY CORNELIA SPĂTARU

07-01-2020

Ploile calde de vară merită o ținută pe măsură: Qollection x Cornelia Spătaru propune două pelerine de ploaie în culori și modele efervescente pentru ea și pentru el.

Ce vrei să descoperi azi?